Valorificarea
cercetărilor prin publicarea unui articol într-o revistă de specialitate
demonstrează valoarea ştiinţifică a cercetării efectuate, a rezultatelor
obţinute şi permite autorilor să intre în comunitatea specialiştilor autentici.
De accea se
recomandă alegerea cu grijă a revistei în care se va publica articolul,
avându-se în vedere şi următoarele criterii:
- colectivul de
redacţie,
- aria de
difuzare,
- modul de
difuzare: prin abonament, prin schimb interbibliotecar, pe suport de hârtie, pe
suport electronic,
- recunoaşterea
naţională şi internaţională (spre ex. Pe pagina http://www.cncsis.ro este dată
o listă cu reviste recunoscute de Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice
Universitare şi o listă cu reviste cotate ISI),
- numărul de
articole din revista respectivă utilizate de colectivul de cercetare pentru
tema studiată sau pentru alte teme,
- specificul
revistei şi al articolului: ştiinţific, aplicativ, informativ, etc.
Un criteriu foarte
uzitat în alegerea unui jurnal este selectarea funcţie de „factorul de impact”,
care arată media de citare a articolelor jurnalului respectiv. Asemenea
informaţie este furnizată de Institutul de Informaţie Ştiinţifică – Institute
for Scientific Information-, respectiv Journal Citation Reports. Factorul de
impact este util în special pentru compararea jurnalelor cu un domeniu de
cercetare particular. De ex. Pentru domeniul Chemistry/Biochemisry, aproximativ
300 de jurnale listate pentru 2007 au avut un factor de impact cuprins între
0,003-22,757.
Este normal să se presupună că jurnalele cu un factor de impact
de 22,757 (Chem Rev) vor atrage cele mai bune articole în domeniu, aceste jurnale
având un impact major asupra ştiinţei, comparativ cu un jurnal de mijloc.
Totuşi, dacă selectaţi un jurnal cu factor de impact mare, publicarea
articolului poate fi întârziată. Ţi atunci se naşte întrebarea: „să trimit
materialul la un jurnal cu factor mare de impact şi să risc să fie respins, sau
să îl trimit la un jurnal cu factor de impact mai scăzut şi obţin publicarea
mai repede?”
Dacă totuşi consideraţi că materialul dvs este de calitate foarte
bună, atunci puteţi încerca un jurnal cu impact crescut. În cazul în care
jurnalul este în afara specialităţii iar materialul dvs este acceptat şi
publicat, există riscul ca acesta să nu fie citit de cercetătorii din
specialitatea dvs.
Aşadar dacă aţi ales un jurnal, următorul pas este citirea versiunii
curente a Instrucţiunilor pentru Autori. Deşi există reguli generale
pentru editarea unui articol ştiinţific, fiecare revistă are norme proprii pe
care le face cunoscute fie chiar în revistă fie la cererea potenţialului autor.
O serie de jurnale afişează aceste instrucţiuni în fiecare număr, altele în
primul număr al fiecărui volum. Ele apar, de asemenea, pe site-ul web al
jurnalului.
Structura unui articol ştiinţific trebuie să cuprindă următoarele
părţi:
- Titlu
- Numele autorului
sau autorilor
- Rezumat
- Cuvinte cheie
- Introducere
- Tratarea
subiectului/Metode
- Rezultate şi
discuţii
- Concluzii
- Mulţumiri
- Bibliografie
Nu este necesar
însă să începeţi cu abstractul sau cu introducerea. Puteţi începe, de exemplu,
prin scrierea secţiunii mai uşoare, care poate fi metodele sau rezultatele.
Această abordare oferă un avantaj psihologic. Prin începerea cu informaţia pe
care o ştiţi cel mai bine (metode sau rezultate) puteţi termina rapid
aproximativ o treime din material şi vă dă curaj să scrieţi mai mult. Apoi,
puteţi trece la scrierea secţiunilor rămase în ordinea pe care o consideraţi
mai facilă.
Sugestii utile în elaborarea primei variante
a materialului:
- În timpul
redactării pot apărea noi idei. Ele ar trebui incluse în table de materii. Aceasta
poate fi revizuită atunci când autorul revede materialul şi-l corectează pentru
a realiza o structură previzibilă şi logică a secţiunilor.
- Scopul principal
al primului draft este conturarea ideilor în scris. În acest stadiu este mai
puţin importantă focalizarea atenţiei autorului spre aspecte legate de
construcţia frazelor, alegerea cuvintelor, gramatică etc, care i-ar distrage
atenţia de la ordonarea ideilor. Aceste lucruri se pot corecta într-o etapă
ulterioară, de redactare pentru corectarea aspectelor gramaticale, stil şi
limbă.
- Este posibil să
se constate faptul că este necesar să se elaboreze date suplimentare pentru
uniformizarea celor existente. În acest caz, se pot face comentarii pe marginea
textului („add median response
time”, „need figures”, „check maximum value”), fără însă a întrerupe redactarea
şi cursul ideilor.
- Nu este
obligatorie redactarea materialului în ordinea dată de cuprins. Numeroşi autori
găsesc util să scrie introducerea şi concluziile la sfârşitul procesului de redactare.
Cum redactaţi articolul? Prin scrierea de
mâna sau la calculator? Scrierea de mână poate fi adecvată pentru
o primă formă a manuscrisului, însă scrierea la calculator este fără îndoială
cea mai uşoară metodă pentru revizie. Dacă intenţionaţi să revizuţi extensiv o
secţiune, faceţi o copie după versiunea originală şi salvaţi-o într-un fişier
separat- aţi putea avea nevoie de ea dacă vă razgândiţi!!
Presupunând că
rezultatele dvs arată o evoluţie în timp, ca de ex. Concentraţia unei reacţii
după modificarea parametrilor de temperatură, o cale eficientă de a arăta
aceste lucruri este construirea unui grafic. Însă nu vă bazaţi pe computer să
vă-l facă pentru dvs.
Deşi par o opţiune
bună, graficele au două defecte comune: curbele se disting prin tipul de linie
şi prin tipul de simbol de punctelor; curbele sunt identificate prin
caracteristici diferite, ceea ce obligă cititorul să se uite înapoi să vadă ce
reprezintă acestea.
Acest aspect poate
fi evitat prin etichetarea curbelor.
Reprezentarea curbelor se poate face cu linii diferite; dacă se foloseşte
acelaşi tip de linie, curbele pot fi distinse prin reprezentarea diferită a
punctelor. Trebuie să fie clare, alb-negru, cu caractere suficient de mari
pentru a fi vizibile, asadar:
- nu se includ în
text sub formă de tabel
- altă eroare în
reprezentare este raportul dintre axe: axa verticală mai lungă decât axa
orizontală sau axa orizontală mai contractată deoarece distanţa dintre puncte
reprezentate nu este reprezentată corect. În mod normal, raportul între axe
trebuie să fie de 1:1.
- este foarte
important sa definiţi axele!
Intrebarea care se
pune este: care reprezentare a diagramelor este mai preferabilă? Sub formă de
coloane sau linii? O diagramă cu bare este preferabilă atunci când nu există
conexiune de timp între datele reprezentate, adică atunci când fiecare coloană
reprezintă o nouă serii de date fără legătură cu perioada de timp precedentă.
De ex. Numărul anual al absolvenţilor poate fi reprezentat prin coloane, în
timp ce numărul total de ingineri poate fi reprezentată sub formă de linie
continuă.
Fiecare grafic va
avea un număr şi un titlu: Figura X. Titlul(TNR 11). Titlul se aşează sub
figura centrată. Dimensiunea maximă a figurii va fi 9 x 12 cm. Figura se
plasează în text după ce s-a făcut referire la ea
Orice grafic
trebuie ajustat astfel încât să reziste la reducerea dimensiunii în formatul
unui jurnal (înălţimea apro 8 cm). După reducere, textul etichetelor axelor
trebuie să fie similar ca dimensiune cu cel din textul original. Reduceţi
graficul cu un fotocopier pentru a vedea dacă este cazul.
Când manuscrisele
sunt trimise sub forma electronică, ilustraţiile trebuie să fie incluse în text
sau downloadate separat. Consultaţi instrucţiunile pentru autori ale jurnalului
pentru a afla cum se preferă!
Tabelele sunt
utile pentru a prezenta numere precise sau pentru a ilustra o tendinţă, adesea
insă o tendinţă este ilustrată mai bine de o figură
.
Conţinutul unui
tabel poate fi descriptiv, ca majoritatea cazurilor, sau declarativ (prezintă un
mesaj). Ajută cititorul dacă acest lucru este reflectat în titlul tabelului.
Titlul descriptiv
este util în cazul tabelelor care prezintă informaţii detaliate.
Dacă tabelul prezintă redă clar şi concis informaţia, un titlu
declarativ este preferabil, si:
- vor avea un
titlu, centrat, plasat deasupra tabelului
- vor fi în format
portrait, cu lăţimea maximă de 16 cm sau landscape
- referirea în
text se va face înainte de tabel
Dintre persoanele
care citesc un articol ştiinţific, numai 500 citesc numai titlul. O cale de a
îmbunătăţi această statistică ar putea fi scrierea unui titlu declarativ prin
includerea a ceea ce articolul transmite, nu numai la suprafaţă.
Cercetătorii
obişnuiau să aibă jurnalul în mână atunci când urmăreau spre ex., conţinutul
tabelelor. Astăzi, majoritatea cercetătorilor obţin titlurile pe un calculator
conectat la internet şi adeseori nu au acces la întregul articol şi chiar nici
la abstract.
Recomandări:
- toate cuvintele din titlu trebuie alese cu
grijă şi corect asociate, în beneficiul lucrării
- se vor evita categoric greşelile de sintaxă
- nu trebuie să fie nici prea scurt, nici prea
lung (cele lungi, uneori sunt mai lipsite de conţinut decât cele scurte), să nu
conţină cuvinte inutile
- titlul este o etichetă a articolului
- nu este o propoziţie, dar ordinea cuvintelor
este foarte importantă
- este utilă începerea titlului cu cuvinte
cheie
- utilizaţi verbe în locul substantivelor
abstracte(ex. Tratarea apelor uzate.../Cum se tratează apele uzate...)
- evitaţi
abrevierile în titlu, cu excepţia abrevierilor şi simbolurilor care sunt mai
familiare- ex ADN sau pH.
În activitatea de
cercetare, majoritatea investigaţiilor sunt efectuate de o echipă de cercetare.
Fiecare membru contribuie diferit prin talente şi abilităţi. Nu există o regulă
universal valabilă sau convenţii general acceptate pentru a stabili ordinea
autorilor. De obicei toţi membrii echipei sunt menţionaţi, independent de
natura fiecărei contribuţii- intelectuală (creativă) sau practică (efectuarea
experimentelor).
Cea mai importantă
poziţie este cea din capul listei sau de la finalul acesteia, când de obicei
este ocupat de leaderul echipei. O tendinţă modernă este ca cel care iniţiază
şi conturează lucrarea să fie prim autor, chiar dacă este un student.
Coautorii sunt listaţi în ordine descendentă, ordine de reflectă contribuţia
fiecăruia la cercetarea respectivă. Este nelucrativ să se menţioneze ca autori
toate persoanele din laborator sau colectiv, inclusiv tehnicienii etc.
Toate persoanele
desemnate ca autori ai unui articol trebuie să:
- conceapă şi să
planifice munca care conduce la articol sau să interpreteze rezultatele, sau
ambele,
- să scrie
articolul, sau să reexamineze versiunile succesive şi să ia parte la procesul
de revizie,
- aprobe versiunea
finală.
Afilierea: (Menţionarea adresei) Mihai
Ionescu1, Alexandra Popescu2*
1. Universitatea
Tehnică Iaşi, Facultatea de Inginerie Chimică şi Protecţia Mediului, Catedra X,
B-dul Mangeron 71, 700050, Bucuresti, Romania
2. Institutul de Chimie Macromoleculară „P.Poni” Iaşi, Aleea Ghica Vodă
nr.14, 41A, 700487, Iasi, Romania.
- se marchează în
dreapta sus, cu un superscript, diferenţa de adresă.
- autorul desemnat
pentru corespondenţă (legătura cu editorul) va fi marcat cu un asterisc în
dreapta sus, iar o notă de subsol îi va menţiona numărul de telefon şi adresa
e-mail.
Haideti sa vedem si cum intocmim abstractul
sau rezumatul unei lucrari stiintifice.
Un abstract este o
expunere de sine stãtãtoare care prezintă pe scurt informaţiile esenţiale ale
unei lucrari, ale unui articol sau ale unei carţi; prezintă obiectivele,
metodele, rezultatele si concluziile unei cercetări, are un stil foarte scurt
şi nerepetitiv.
Se poate scrie
dupa ce lucrarea a fost terminată sau înainte. Abstractul in sine este un
mini-eseu. Un abstract bun nu trebuie sa depaseasca 250 de cuvinte. Prin
scrierea unui abstract într-o fază timpurie, veţi avea un model pentru restul
articolului. Vă va ghida în luarea deciziilor privind includerea sau omiterea
unor subiecte, economisind rescrierea tracasantă. În momentul când aţi
finalizat materialul, vă puteţi întoarce la abstract să-l finalizaţi în
versiunea finală.
Pentru revistele
româneşti, rezumatul se traduce într-una sau mai multe limbi de circulaţie
internaţională.
Există două tipuri
de abstracte: convenţional (descriptiv, nestructurat) şi abstract structurat
(informativ). În ambele tipuri se cer patru secţiuni de bază: background (incluzând propunerea
studiului), metode, rezultate şi
concluzii.
În abstractul conveţional (descriptiv),
cele patru componente nu sunt identificate cu antet explicit, ceea ce explică
de ce unii autori omit părţile vitale. În cel mai rău caz, abstractul nu
conţine nici background şi nici concluzii. Multe rezumate scrise în maniera
convenţională sunt noninformative şi creează editorilor probleme inutile.
Abstractul are
rolul doar de a identifica aria
ce urmeaza a fi explorată in lucrare. De aceea se foloseşte mai mult în cazul
rapoartelor şi a monografiilor. Expune scopul elaborării acelei lucrări sau
raport. Se referă numai la organizarea lucrării, nu şi la conţinut. Are un rol
asemănător cuprinsului unei cărţi şi e util mai ales bibiotecarilor. De cele
mai multe ori, un eseu de tip descriptiv este ca un cuprins al lucrării. Spre
deosebire de citirea unui abstract informativ, cel descriptiv nu poate
substitui citirea articolului
Abstractul structurat (informativ) diferă
de cel convenţional prin aceea că prezintă un antet pentru fiecare secţiune.
Rezumă întreaga lucrare şi oferă cititorului o privire de ansamblu asupra
elementelor care vor fi discutate în eseu. Nu reprezintă mai mult de 10% din
întreaga lucrare. Deşi există această clasificare, cea mai des întalnită
practică e de a scrie abstracte informative.
Un abstract
informativ au de obicei următorul format:
- informaţie de
plecare (citat bibliografic sau altă identificare a unui document)
- reformulare
concisă a subiectului, incluzând problema initialã
- prezentarea
intrebării la care raspunde lucrarea
- sinteza
rezultatelor
- prezentarea pe
scurt a ideilor principale/ argumentelor
- prezentarea
concluziilor sau a recomandărilor
- metodologie
(pentru lucrarile experimentale) şi rezultate
- concluzii
majore, eventual recomandări.
Limbajul folosit de voi
trebuie sa respecte anumite reguli:
- timpul verbelor
trebuie sa fie trecut şi la modul impersonal, pentru că abstractul
prezintă o muncă finalizată
- nu se folosesc
abrevieri, referinţe, acronime.
- fiecare
propoziţie trebuie să conţină cât mai multă informaţie posibil, mai ales
propoziţia-temă, care trebuie să cuprindă ideea principală sau subiectul
- abstractul
trebuie să fie inţeles şi fără text
- nu trebuie
inclusă vreo informaţie sau concluzie ce nu apare şi în lucrare
- sunt de evitat
formulări de tipul: vor fi prezentate/ discutate
- e indicată
folosirea diatezei active şi a limbajului familiar cititorului potential
Mărime si format:
- Mărimea unui
abstract e 100-200 cuvinte;
- Formatul
abstractului e un paragraf, single space
- E bine ca
propoziţiile să fie lucrate separat şi apoi puse în legatură
Introducerea
trebuie să conţină o descriere pe scurt referitoare la:
1. Problema
tratată
2. Soluţia
propusă.
Totuşi, primele
fraze conţin uneori relatări generale, ca de ex. „bolile respiratorii sunt
probleme de sănătate importante ale lumii care adesea conduc la îmbolnăvire şi
moarte”. Aceste platitudini pot fi omise şi înlocuite cu fraze care trec direct
la problemă: „un factor important de risc în dezvoltarea bolii pulmonare
cronice este fumatul”.
Probabil că veţi
avea nevoie de două sau trei fraze pentru introducerea dvs., însă ar fi de
preferat să nu depăşiţi o pagină în lungime (double-spaced).
Dacă aţi publicat
anterior părţi din cercetarea efectuată în alte forme decât cea a abstractului
la un congres, puteţi menţiona acest lucru în câteva cuvinte la sfârşitul
introducerii.
Metoda. Deşi
este dificilă o generalizare a acestei părţi, se poate admite că aceasta
cuprinde:
- principiile care stau la baza articolului:
principiile teoretice cunoscute din literatura de specialitate, aspectele care
nu sunt tratate în literatură şi contribuţia adusă de articol,
- ipotezele de lucru cu justificarea şi
verificarea acestora,
-detalierea contribuţiilor proprii.
Dacă nu se
cunoaşte o altă metodă publicată anterior, cititorul va aprecia consistenţa
materialului. Astfel o nouă procedură ar trebui descrisă suficient de detaliat
pentru a permite unui practician să repete investigaţia. Pentru un novice în ale
scrisului poate fi dificil să găsescă o cale de mijloc între prea multă sau
prea puţină informaţie; adesea aceştia greşesc prin a scrie prea mult. Un coleg
experimentat îl poate ajuta să îndepărteze detaliile excesive.
Rezultate şi
discuţii. Este partea care nu trebuie să lipsească dintr-un articol
ştiinţific şi se referă la:
- Verificarea
rezultatelor teoretice prin simulare sau experiment: se vor prezenta
principiile şi structura echipamentelor şi instalaţiilor folosite, fără multe
detalii constructive, rezultatele obţinute; se recomandă ca rezultatele să fie
prezentate sub formă de grafice, tabele, diagrame care sunt mai sugestive şi
asigură un conţinut bogat în informaţii; se pot folosi şi fotografii dacă
acestea conţin elemente de interes şi dacă pot fi reproduse în revistă cu
suficientă acurateţe.
- Compararea
rezultatelor teoretice cu cele experimentale,
- Compararea
rezultatelor obţinute cu cele cunoscute din literatura de specialitate,
- Aplicabilitatea
rezultatelor teoretice şi experimentale.
Recomandări:
- Încercaţi să nu
repetaţi în text în mod tracasant ceea ce este deja clar din lectura tabelelor.
Textul ar trebui să accentueze observaţiile importante şi să le prezinte în
ordinea descrescătoare a importanţei, începând cu principarea constatare.
Tabelele sunt utile pentru prezentarea detaliată a rezultatelor.
- Atenţie în
prezentarea efectelor secundare/dezavantajelor! Ar putea fi partea cea mai
importantă a studiului. Prin urmare, descrieţi-le ca fiind de fapt avantaje.
Dacă acestea nu există, precizaţi.
Discuţiile
reprezintă partea pe care mulţi cercetători o citesc din întregul articol. De
ce? Deoarece se pare că aici ei găsesc de obicei concluzionarea rezultatelor.
Discuţiile pot fi
împărţite în trei părţi:
1. Mesajul principal,
care răspunde la întrebarea pusă în introducere şi include dovada/argumentul
principal
2. Evaluarea critică, constând în opinii
asupra deficienţelor studiului, limitării metodelor, defectelor în analiză sau
validităţii presupunerilor.
3. Comparaţia cu alte studii.
Dacă intenţionaţi să discutaţi despre câteva observaţii, începeţi cu cea mai
importantă, continuaţi cu următoarea mai importantă samd. Prin urmare, începând
cu constatările cele mai importante, începeţi comparaţia cu studiile a căror
rezultate sunt mai consistente decât ale dvs. Apoi consideraţi studiile mai
puţin compatibile cu ale dvs. samd. Concluzionaţi cu orice rezultat care
contrazice constatările dvs. Pe tot parcursul, discutaţi similitudinile şi
diferenţele. Dacă nu puteţi explica evidenţa de conflicte, puteţi sugera cum
poate fi rezolvată discrepanţa prin introducerea unei noi încercări.
Concluziile
reprezintă punctul final al cercetării. Concluziile autorilor trebuie să
sublinieze elementele de noutate, într-o manieră logică, clară şi concisă,
având, ca argumente, rezultatele şi discuţiile din text. În concluzii se
subliniază –într-o formă rezumativă, esenţa materialului şi alte aspecte
importante din text, care răspund obiectivelor lucrării.
- rezumă punctele majore;
- subliniază semnificaţia acestor rezultate;
- discută problemele încă nelămurite suficient
în domeniu;
- concluziile trebuie să fie succinte.
Până la acest
punct, să presupunem că aţi finalizat studiul dvs, după trei ani de muncă grea.
În momentul când scanaţi ultimile apariţii în domeniu, este posibil să
descoperiţi un articol cu un subiect foarte similar cu al dvs.: aceleaşi
întrebări, aceleaşi răspunsuri.
Sunteţi
înspăimântaţi. Prima dvs. intuiţie este să ignoraţi articolul respectiv, „la
urma urmei, editorii şi referenţii sunt prea ocupaţi pentru a avea timp să
citească jurnalele”. În acel moment, veţi putea fi tentaţi să vă referiţi la
articolul respectiv printr-o propoziţie scurtă la partea de discuţii, sperând
că va trece neobservată. Dar editorul şi referentul cu siguranţă îl va găsi,
întrucît ştiu trucul.
Citarea dvs ar
putea fi inserată în schimb în partea de introducere, ca referinţa 1 sau 2.
Aceasta nu înseamnă că, cauza dvs este pierdută; studiul dvs poate fi un studiu
de confirmare important.
Iată un exemplu de
o cale ingenioasă de a rezolva această problemă. Doi cercetători, Karman şi
Potts (1972), au dezvoltat o metodă chirurgicală. Ulterior, atunci când au
cercetat literatura au găsit că o tehnică similară a fost descrisă cu 35 de ani
înainte într-un jurnal ucrainian în limba rusă, fără rezumat în engleză. Ei au
recunoscut în mod onest şi au dat toată consideraţia inventatorului iniţial:
„deoarece dezvoltarea acestui aparat a fost supus atenţiei noastre pe care
Bykov a dezvoltat un procedeu similar în 1927”.
Mulţumirile:
- Nu trebuie să-i
uitaţi pe cei care v-au ajutat pe parcursul cercetării, dar a căror contribuţie
nu justifică calitatea de autor.
- Fiţi precişi!
- Aveţi grijă să
nu daţi credit altora pentru propria dvs. muncă! Altfel, cititorul se va
întreba care a fost contribuţia dvs.
- Scurtaţi
formularea „wish to thank”/„aş dori să mulţumesc”cu „thank”/”multumesc”.
- Evitaţi
folosirea titlurilor de curtoazie sau profesionale.
- Trebuie să întrebaţi persoanele cărora doriţi să le mulţumiţi dacă
doresc să fie menţionate şi dacă aprobă cuvintele pe care le folosiţi. Aceasta
deoarece colegii care au citit şi corectat manuscrisul dvs ar putea să nu fie
de acord cu unele dintre punctele centrale. Prin menţionarea lor s-ar
subînţelege şi acordul lor vis a vis de conţinutul articolului.
- Întotdeauna daţi
credit suportului financiar!
Bibliografia
trebuie să cuprindă:
- Lucrări de bază
folosite de autor pentru elaborarea articolului: manuale, articole etc.
- Alte lucrări
care pot fi consultate de cititor pentru aprofundarea subiectului,
- Lucrări ale
autorului prin care să demonstreze competenţa în domeniu.
Moduri de citare a
referinţelor bibliografice. La un moment dat, erau peste 250 de stiluri diferite
de referinţe în literatura ştiinţifică. Există două tipuri principale de
citări:
1. Harvard
2. Vancouver
1. Stilul Harvard (intext referencing,
citarea în text):
- Referirea la
autorul de la care este preluat textul se face în cuprinsul frazei din
materialul ştiinţific ce se elaborează, menţionând numele acestuia (acestora)
şi anul de apariţie a publicaţiei.
- Unele publicaţii
cer şi menţionarea paginii la care se află în articolul original textul citat: Grieshop
and Stiles (1989) reveal that „a US study….”; Grieshop and Stiles
reveal that „a US study….”(1989); „A US study showed that
almost….”(Grieshop and Stiles , 1989).
- Citarea în text
este introdusă, în general, printr-o frază explicativă, înainte de ghilimele
- Ghilimelele pot
lipsi
- În cazul unei
lucrări citate ce are un singur autor, citarea este de forma:......
(Popescu, 2004) sau Popescu (2004) ......
- Pentru lucrare
citată cu doi autori: .............(Popescu şi Costin, 2005)
- Pentru o lucrare
citată, cu trei sau mai mulţi autori .............(Popescu şi colab., 2005)
Avantaje ale
stilului Harvard:
- este foarte
convenabil pentru cel care redactează materialul ştiinţific, deoarece
referinţele nu sunt numerotate şi pot fi adăugate cu uşurinţă altele sau pot fi
şterse cele existente
- lista de
referinţe bibliografice poate fi modificată ori de câte ori autorul trebuie să
facă acest lucru
- dacă acelaşi
autor sau grup de autori au publicat mai multe lucrări în acelaşi an şi acestea
sunt citate în text, diferenţierea se face prin litere adăugate după anul
publicării: Smith and Jones (1998a);Smith and Jones (1998b).
2. Stilul
Vancouver (Citarea în ordinea apariţiei în text):
- Referinţele
bibliografice sunt citate printr-un număr, în ordinea în care apar în textul ce
se elaborează.
- Sistemul evită
cheltuielile mari de publicare implicate de stilul Harvard, iar cititorii pot
găsi mai uşor referinţele bibliografice din listă.
- Sistemul este
avantajos pentru jurnalele care publică lucrări scurte (note journal), în care,
fiecare lucrare conţine numai câteva referinţe.
- Pentru lucrările
lungi , cu numeroase referinţe, citarea în ordinea apariţiei în text este mai
greoaie pentru autor. De asemenea, nu este întotdeauna nici în avantajul
cititorului pentru că lucrările aceluiaşi autor nu sunt grupate.
Citarea prin
numere a autorilor prezentaţi în ordine alfabetică în lista de referinţe este
o combinaţie a variantelor precedente: se citează, prin numere, autorii
ordonaţi în lista de referinţe în ordine alfabetică şi nu în ordinea apariţiei
în text. Stilul Harvard sau Vancouver? Majoritatea cititorilor preferă
sistemul Harvard deoarece preferă să ştie doar ce autor a fost citat în
momentul când citesc textul. Totuşi, sistemul nume-şi-an are câteva
dezavantaje:
- Dificultatea
pentru cititori care văd un item interesant în lista de referinţe decât
referinţa din textul principal
- Întreruperea
textului atunci când este citat un număr mare de referenţi. Prin utilizarea
stilului Vancouver textul ondensate poate fi ondensate cu o treime din lungimea
iniţială.
Cum poate un autor să facă citări cât mai
precise?
- Majoritatea
greşelilor pot fi evitate prin recitirea publicaţiilor citate
- Nu vă bazaţi
însă pe memorie!
- Numărul erorilor
poate fi redus prin verificarea şi reverificarea nu numai a referinţelor dar şi
a celor luate din baza de citări din computerul dvs. chiar şi referinţele
downloadate din MEDLINE pot conţine erori! (anumite jurnale cer ca autorii să
trimită, împreună cu materialul submis, o fotocopie a primei pagine a fiecărei
referinţe citate!).
În continuare va
voi prezenta în detaliu cum pot fi scrise referinţele în textul principal şi în
lista de referinţe conform stilurilor Harvard şi Vancouver.
STILUL VANCOUVER- numit şi sistemul de numerotare
Referinţele
numerotate în ordinea în care apar
Comunicare
personală: se dă numele complet şi titlul academic a persoanei respective;
precum şi data şi forma (orală sau scrisă) a comunicării
Introducere. A fost odată ca niciodată (1). Odată (2, 3).
Ca niciodată (Ion Costea, Dr, comunicaţie scrisă, 1999). A fost odată ca
niciodată a fost odată ca niciodată (A.B.S., date nepublicate, 1999). A fost
odată ca niciodată a fost odată ca niciodată. A fost odată ca niciodată (David
Bura, Dr, date nepublicate, 1999).
Manuscris în
pregătire, sau manuscris submis dar neacceptat încă, privind cercetarea
realizată de autor (A.B.S.; de remarcat că punctele sunt utilizate în această
abreviere) sau altă persoană (David Bura); aceste referinţe nu trebuie să fie
incluse în lista de referinţă.
2 Bibliografie
1. Smith AB. A fost odată ca niciodată. J Mater Chem 1991; 12:34-5.
2. Smith AB. A fost odată ca niciodată. J Org Chem 1991; 67:89-90.
3. Smith AB. A fost odată ca niciodată. Nature, 303, 41-44.
4. Smith AB. A fost odată ca niciodată. J Am Chem Soc 113:686-687.
5. Smith AB. A
fost odată ca niciodată. Eur J Org Chem. In press 1995.
STILUL HARVARD-
numit şi sistemul nume-an
Introducere. A
fost odată ca niciodată (Smith 1991 b). A fost odată ca niciodată (Smith 1991a;
Anderson şi Brown 1992; Smith 1995; Johnson ş.a. 1997). A fost odată ca
niciodată a fost odată ca niciodată (A.B.S., date nepublicate, 1999). A fost
odată ca niciodată de Smith (1991 a, b). A fost odată ca niciodată a fost odată
ca niciodată afost odată ca niciodată.
„ş.a.” când sunt
trei
sau mai mulţi
autori
Anul publicaţiei înaintea titlului; acesta este singura diferenţă
dintre stilul Harvard şi Vancouver privind scrierea referinţelor individuale la
bibliografie
Ordine alfabetică
12 Bibliografie
Anderson CD. 1991. A fost odată ca niciodată. J Mater Chem 12:34-5. Johnson GH.
1991. A fost odată ca niciodată. J Org Chem 67:89-90. Smith AB. 1991a. A fost
odată ca niciodată. Nature 303, 41-44. Smith AB. 1991b. A fost odată ca
niciodată. J Am Chem Soc 113:686-687. Smith AB, Brown EF, Smith AB, Whinter A,
Summer C, Black K, s.a. 1995. A fost odată ca niciodată. Eur J Org Chem (in
press).
În ordinea datei
(Smith AB 1991a şi 1991b) atunci când un autor a publicat două sau mai multe
articole în timpul aceluiaşi an.
Sper ca acest ghid sa va fie de folos in intocmirea unor lucrari stiintifice de valoare. Sa nu uitam ca si forma (nu doar continutul) recomanda o anumita lucrare stiintifica. Mult succes!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu