Indiferent de
sursa de finanţare, rezultatele cercetărilor se prezintă beneficiarului sub
forma unui raport, a unui proiect, a unui text scris însoţit de demonstraţii
teoretice, calcule numerice, explicaţii, diagrame, figuri, planşe, înregistrări
experimentale, fotografii etc.
Raportul de
cercetare detaliat trebuie privit ca ca un document deosebit de important prin
care rezultatele obţinute sunt înţelese şi acceptate de beneficiar, sunt
aplicate de acesta. Raportul de cercetare detaliat trebuie privit ca o sursă de
informare pentru continuarea cercetărilor de către aceiaşi echipă de cercetare,
dar mai important este să fie privit ca document de plecare pentru continuarea
acestora de către o altă echipă, modificată integral sau parţial.
Această
manieră de abordare este necesară în condiţiile migraţiei cercetătorilor, fie
că aceştia îşi găsesc un alt loc de muncă mai atractiv, fie că ei sunt
masteranzi sau doctoranzi, fie că sunt angajaţi cu contract cu tim parţial de
lucru sau lucrează la distanţă. Aici rolul important îl are managerul de
proiect, respectiv managerul echipei de cercetare, al unităţii de cercetare.
Raportul de cercetare detaliat trebuie să aibă următoarea structură:
- Coperta şi
pagina de gardă,
- Cuprins,
- Introducere,
- Conţinut,
- Concluzii,
- Anexe
(opţional),
- Bibliografie,
- Fila finală.
Coperta şi pagina de gardă sunt
o vitrină a cercetării dar şi a muncii depuse şi de aceea trebuie să se bucure
de o atenţie aparte: o grafică specială, eventual un desen, o siglă care să
contribuie la memorarea vizuală a documentului. Pe coperta şi pagina de gardă
trebuie scrise informaţii care să indice:
- instituţia în
cadrul căreia s-a realizat cercetarea, eventual sigla şi coordonatele acesteia,
- tipul
activităţii: contract de cercetare, raport de stagiu etc. şi alte elemente de
identificare (număr, cod, dată, an etc.),
- beneficiarul cercetării,
- titlul lucrării,
în conformitate cu documentul oficial prin care s-a comandat cercetarea
(contract de cercetare, plan de activitate pentru stagiu de perfecţionare),
- titlul etapei,
fazele prezentate în raportul detaliat,
- numele şi calitatea
conducătorului lucrării sau al unităţii în care s-a elaborat lucrarea,
- autorul,
autorii, colectivul de cercetare; în cazul rapoartelor de cercetare cercetare
elaborate în cadrul unui colectiv se sugerează ca pentru colectivul de
cercetare să se rezerve o pagină separată deoarece, de regulă, numărul de
participanţi este mare,
- locul elaborării
sau publicării lucrării,
- anul elaborării.
Desigur, în
funcţie de tipul concret al raportului, coperta şi pagina de gardă pot avea şi
alte particularităţi.
Cuprinsul raportului de cercetare trebuie
să ofere rapid o privire de ansamblu asupra documentului şi să permită
regăsirea uşoară a capitolelor şi subcapitolelor. De aceea cuprinsul se
organizeazăpe trei coloane: numărul capitolului sau subcapitolului, denumirea
acestuia, pagina unde se găseşte. El trebuie să cuprindă întreaga lucrare,
adică: introducere, conţinut, concluzii, anexe, referinţe bibliografice.
Atenţie, cuprinsul este un instrument analitic de informare şi de aceea nu trebuie
să fie prea stufos. Simplitatea cuprinsului rezultă dintr-un plan de organizare
a lucrării, stabilit la începutul cercetării şi adaptat permanent, inclusiv în
etapa de redactare a raportului. Planul de numerotare a capitolelor şi
subcapitolelor trebuie să pună în evidenţă importanţa şi legăturile dintre
diferite părţi ale lucrării.
Este foarte important să se caute titluri
semnificative pentru capitole, subcapitole, paragrafe care să reprezinte o idee
de dezvoltare, evitându-se multiplicarea subdiviziunilor. Planul de numerotare
este cel zecimal pentru că rangul cifrei indică natural nivelul de detaliere.
Oricum, o lucrare uşor de urmărit, bine structurată trebuie să aibă următorul
plan de numerotare:
1.Capitolul......................................................................................................................................5
1.1.Subcapitolul.....................................................................................................................11
1.1.1. Paragraful
1..................................................................................................................
1.1.2. Paragraful
2.................................................................................................
1.1.n. Paragraful
n.................................................................................................
Subcapitolul n m……………………………………………………………………….
…
Capitolul m…………………………………………………………………..
…………….
Deşi cuprinsul se
editează la începutul raportului de cercetare el se elaborează în forma finală
la sfârşitul activităţii de cercetare pe baza unui plan iniţial.
Introducerea raportului de cercetare are
rolul de a situa cercetarea într-un context temporal, istoric, geografic,
profesional. De aceea introducerea trebuie să conţină:
- Justificarea abordării temei,
- Importanţa şi actualitatea temei,
- Încadrarea temei în preocupările internaţionale, naţionale, zonale ale
activităţii de cercetare,
- Obiectivele propuse pentru rezolvare în cadrul cercetării,
- Ce s-a rezolvat în etapele anterioare, ce s-a rezolvat în etapa
prezentată şi ce urmează să se abordeze în etapele următoare, dacă raportul se
referă la o etapă de cercetare intermediară,
- Câteva comentarii sintetice privind metoda de cercetare abordată,
metodologia cercetării,
- Câteva
sublinieri privind contribuţiile colectivului de cercetare, originalitatea şi
valoarea rezultatelor obţinute, aplicabilitatea acestora, modul în care pot fi
utilizate pentru continuarea cercetărilor.
La elaborarea
introducerii porniţi de la ideea că beneficiarul, evaluatorul trebuie cucerit,
trebuie convins încă de la început de valoarea lucrării, că deşi are răgazul
sau disponibilitatea să citească raportul de cercetare în întregime el răspunde
la tema propusă, că este valoros şi original, că merită să-l citească, că este
justificată continuarea finanţării cercetării.
Timpul verbelor trebuie să fie
prezent pentru contribuţiile aduse prin raportul de cercetare şi trecu pentru
ceea ce au făcut alţii sau pentru ceea ce s-a făcut în etapele anterioare.
Forma finală a introducerii se redactează la încheierea activităţii de
cercetare dar se recomandă ca o primă formă să fie elaborată încă de la
început. În felul acesta autorul are el însuşi o imagine clară asupra drumului
pe care îl are de urmat.
Conţinutul raportului de cercetare trebuie
să conţină:
- Analiza critică
a soluţiilor existente, cunoscute din literatura de specialitate, din
documentarea efectuată,
- Prezentarea şi
justificarea soluţiei preconizate în cadrul cercetării, soluţie care trebuie să
conducă la atingerea obiectivelor cercetării,
- Ipotezele de lucru, ipotezele simplificatoare, limitele tehnice pentru
variabile şi parametrii,
- Dezvoltarea soluţiei: calcule analitice, verificarea teoretică a
ipotezelor, calcule de proiectare, alegerea şi verificarea elementelor
componente, desene de gabarit, de ansamblu, de execuţie, scheme de principiu,
de montaj, tehnologia de realizare,
- Studiu
experimental pe model numeric (simulare numerică), pe model fizic la scară, pe
prototip etc., studiul experimental trebuie să ateste corectitudinea soluţiei
adoptate, a ipotezelor considerate, a rezultatelor teoretice, a posibilităţilor
de generalizare şi aplicare practică a rezultatelor; elaborarea „Caietului de
sarcini”, a „Standardului de firmă” care să conţină condiţiile tehnice pe care
trebuie să le îndeplinească produsul şi metodele de verificare a acestora; fişa
tehnică a produsului cu principalele caracteristici; cartea tehnică care să
cuprindă date tehnice, etc.
Concluziile raportului de
cercetare reprezintă o sinteză clară şi coerentă a raportului de
cercetare, a avantajelor şi dezavantajelor tehnico-economice, contribuţiile
originale ale lucrării de cercetare, măsura în care au fost atinse obiectivele
iniţiale, direcţiile în care trebuie continuată cercetarea, problemele rămase
nerezolvate.
Pentru editarea listei bibliografice se foloseşte o pagină nouă, chiar
dacă ultima pagină din raport este folosită parţial. Bibliografia este o listă
selectivă de referinţe care tratează aceeaşi temă şi care au fost utilizate sau
consultate pentru elaborarea raportului de cercetare.
Fiecare referinţă trebuie
să conţină numele autorului/autorilor, titlul documentului, locul apariţiei
(editură, revistă) anul apariţiei. Pe scurt, toate elementele care îi sunt
necesare altui cercetător să regăsească sursa de informare. Este de reţinut că
prenumele autoarelor de cărţi şi lucrări nu se abreviază.
Ordinea de scriere a
bibliografiei poate fi: - alfabetică, după numele autorului, dacă un autor este
citat de mai multe ori, lucrările vor fi subclasificate în ordine cronologică,
- liniară, în ordinea de citare în text, - cronologică, în ordinea publicării
documentului Dacă sursa de informare este on-line se recomandă să se indice şi
adresa site-ului. Ex. Centea, O. Ghid
pentru redactarea articolelor ştiinţifice, www.siear.ro/Ghid.pdf. În cazul
documentaţiilor de firmă, a standardelor, a normativelor care nu au un autor
declarat, a paginilor web se recomandă ca spaţiul destinat autorului/autorilor
să fie înlocuit cu trei caractere „xxx” sau „***”.
Exemple:
1. xxx http://www.mct.ro
2. xxx http://cncsis.ro
3. xxx
http://www.acad.ro
Fila finală are rol de document
centralizator şi trebuie să cuprindă:
- Titlul raportului de cercetare,
- Numărul de pagini,
- Numărul de figuri, tabele, anexe,
- Numărul de exemplare în care a fost multiplicat raportul,
- Destinaţia fiecărui exemplar, (beneficiar, bibliotecă, laborator),
- Numele şi
semnătura a 1-2 persoane: elaborator raport, coordonator, responsabil etc.
Titluri, subtitluri Titlurile şi subtitlurile au rolul de a structura
raportul de cercetare astfel încât conţinutul său să poată fi urmărit uşor de
beneficiar, de evaluator, de monitorul de proiect. Se recomandă ca acestea să
fie identice cu denumirea obiectivelor, cu denumirea activităţilor din cererea
de finanţare sau din documentul care a stat la baza lansării, a acceptării
proiectului.
Se recomandă folosirea unor titluri scurte care să sintetizeze
conţinutul, iar scrierea acestora să se facă cu caractere care să le scoată în
evidenţă faţă de restul textului. Între titlu şi subtitlu nu trebuie să existe
text. De asemenea, între subtitlu şi textul anterior trebuie lăsat un spaţiu
mai mare, de regulă de două ori spaţiul dintre rânduri.
Cea mai
mare parte a rapoartelor de cercetare conţin tabele, figuri, grafice, scheme, fotografii
sau ilustraţii. Aranjarea lor în pagină, ca element de estetică a lucrării,
rămâne la latitudinea elaboratorului. Important este ca acestea să asigure
informaţii privind:
- Natura
ilustraţiei: figură (fig.), tabel (tab.),
- Unicitatea
ilustraţiei printr-un număr format din cifre arabe, combinaţii numerice sau
combinaţii alfanumerice; combinaţiile numerice pot fi de tipul [număr
capitol].[număr figură]; combinaţiile alfanumerice poz indica obiectivul,
activitatea, anexa etc. din care face parte figura,
- Semnificaţia
ilustraţiei printr-un text explicativ,
- Distinctivitatea
faţă de textul raportului, prin caractere mai mici sau italice.
În textul
raportului trebuie să se facă referiri sau trimiteri directe sau indirecte la
fiecare ilustraţie. Figurilor trebuie să li se acorde o importanţă particulară
pentru că ele atrag atenţia referentului şi contribuie la formarea opiniei
asupra lucrării, asupra colectivului de cercetare.
Câteva sugestii:
- Ilustraţia să
apară pe aceeaşi pagină cu trimiterea din text sau după trimitere,
- Să se asigure pe
o pagină un echilibru text-ilustraţie-relaţii matematice/reacţii chimice,
- Orientarea
figurii trebuie să fie spre nord (partea de sus a paginii),
- Să se menţioneze
semnificaţia variabilelor din axe şi unităţile de măsură ale acestora,
- Pentru
reprezentare să se folosească scările standardizate,
- Pentru graficele
complicate să se folosească o legendă explicativă,
- Într-un tabel,
să se indice destinaţia fiecărei coloane şi linii, să se indice unităţile de
măsură pentru variabilele utilizate şi parametrii specificaţi,
- Numărul figurii
este precedat de prescurtarea „Fig.”,
- Textul
explicativ al figurii se scrie cu un corp de literă mai mic decât restul
textului.
Relaţii matematice/ reacţii chimice Pentru un raport de cercetare nu
există reguli stricte privind scrierea relaţiilor matematice sau a reacţiilor
chimice, dar se recomandă ca acestea să respecte regulile generale. Astfel,
relaţiile matematice sau reacţiile chimice din text se scriu pe un rând separat
şi sunt numerotate pentru a putea face referiri la ele.
Formulele vor fi
centrate, iar numărul lor de ordine se scrie între paranteze, în partea dreaptă
Trimiteri bibliografice Citarea surselor de informare în raportul de cercetare
este o obligaţie ce rezultă din etica cercetării, din etica profesională.
Într-un raport cercetare ştiinţifică, tehnnică, inginerească, metoda de citare
constă în trecerea între paranteze drepte [n] a poziţiei lucrării din lista
bibliografică.
Uneori, pentru a da mai multă fluenţă conţinutului
raportului de cercetare, se recomandă ca unele tabele, grafice, desene,
fotografii, spectre, programe de calculator să fie prezentate la sfârşitul
acestuia. Stilul de scriere Stilul de scriere a unui raport de cercetare trebuie
să fie sobru, să urmărească ordinea şi claritatea. În plus, trebuie avută în
vedere scrierea corectă şi folosirea corectă a limbii române.
Iată câteva
exemple:
- Prefixele augmentative şi cele diminutive ale unităţilor de măsură se
scriu întotdeauna cu litere mici: mili, centi, deci, deca, hecto, kilo,
respectiv m, c, d, da, h, k;
- După unităţile de măsură scrise prescurtat nu se pune punct;
- Mărimile care nu sunt exprimate în text în sistemul internaţional vor
trebui convertite în acest sistem chiar în text: de ex. În text se poate scrie
„căldura specifică este de 0,2 kcal/kg. 0C, adică 4,18x0,2= 0,836 kJ/kg 0C”,
valoare care, în formulă apare scrisă 0,836.103 sau 836 [J/kg 0C];
- Semnificaţiile tuturor mărimilor care apar într-o formulă trebuie explicate
fie înainte de a scrie relaţia, fie după aceea, fie parţial înainte, parţial
după. Se va avea grijă ca, pentru fiecare mărime, semnificaţia şi valoarea să
fie scrise o singură dată;
- În text nu se fac prescurtări ale cuvintelor: fig. În loc de figură,
tab. În loc de tabel;
- În text, numerele de la 0 la 9 sunt scrise de obicei cu litere, cu
excepţia tabelelor şi figurilor; numerele mai mari de 10 sunt scrise ca cifre;
- Scrierea abrevierilor fără puncte între litere: FAO, CITT, SNCFR;
- Numele zilelor, lunilor, punctelor cardinale, numerelor (sute, mii) se
scriu cu literă mică;
- Semnele de punctuaţie: după o propoziţie, după o frază, după o relaţie
matematică trebuie să se pună semn de punctuaţie (punct, virgulă, punct şi
virgulă, două puncte);
- Cuvântul care urmează unei formule după care s-a pus punct trebuie să
înceapă cu majusculă; dacă nu s-a pus punct se începe cu literă mică;
- Dacă fraza care
urmează după o formulă are înţeles strâns legat de aceasta, ea se va scrie de
la începutul rândului următor, iar dacă nu se începe cu alineat nou.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu