Posterul
reprezintă un mod de prezentare a unei comunicări sub formă de afişe în cadrul
sesiunilor, al congreselor ştiinţifice etc. (DEX). Prezentările tip poster au
devenit din ce în ce mai frecvente, atât la nivelul manifestărilor naţionale
cât şi a celor internaţionale. Ca urmare a numărului mare de lucrări la
manifestările ştiinţifice, realizarea mai multor sesiuni paralele a devenit
neproductivă.
Sesiunile de postere oferă posibilitatea unui număr mai mare de
autori, în special tinerilor cercetători, să-şi prezinte primele lucrări, fără
riscul de a fi respinse ca urmare a faptului că s-ar depăşi timpul alocat
manifestării ştiinţifice ori capacitatea sălii de conferinţe. În acest context
sesiunile de postere au devenit o parte importantă şi unanim acceptată la
numeroase manifestări ştiinţifice. În paralel au devenit mai stricte şi
regulile pentru întocmirea posterelor.
Înainte de a se realiza un poster este
necesar să se cunoască cerinţele
specifice ale organizatorilor manifestării ştiinţifice legate de:
- înălţimea şi
lăţimea afişului
- metoda de fixare
a materialelor pe suportul oferit de organizatori
- modul de
dispunere a informaţiei pe poster (de regulă –de la stânga la dreapta şi de sus
în jos)
Aceste informaţii
ar trebui furnizate de organizatori în programul manifestării. Uneori, un
poster poate fi chiar mai bun (adecvat) decât o prezentare orală pentru
prezentarea rezultatelor unui experiment complex. Prezentarea orală este mai
potrivită pentru relevarea unui singur rezultat sau element. Realizarea
posterului Dacă organizatorii manifestării ştiinţifice au
alocatposterului un număr, acesta trebuie menţionat în accord cu
programulmanifestării.
Un poster trebuie să vorbească de la sine, iar autorul
său trebuie să răspundă întrebărilor cu character ştiinţific şi nu să-i explice
conţinutul. Organizarea
informaţiei Organizarea unui poster se face, de regulă după formatul
IMRaD, cu condiţia să se aibă în vedere aspectele legate de încadrarea grafică
şi simplitatea posterului. Într-un poster foarte bine întocmit există foarte puţin
text, cea mai mare parte a spaţiului fiind destinat materialului ilustrativ.
Într-un poster, autorul poate să organizeze ideile principale (highlights)
pe câteva direcţii relevante, suficient de bine structurate pentru ca să ofere
cititorilor informaţi posibilitatea de a-şi da seama imediat de importanţa
conţinutului posterului şi pentru ca autorul să le poată oferi ulterior şi alte
detalii în cadrul unor discuţii extinse.
Titlul posterului:
- trebuie să fie scurt şi să atragă atenţia cât mai mult posibil
- trebuie să fie lizibil de la o distanţă de circa3 m
- caracterele
trebuie scrise bold, de culoare
neagră, cu înălţimea de cel puţin 30 mm;
Impactul vizual:
- este în mod particular important în sesiunea de postere
- este recomandabil să se lase suficient spaţiu liber (alb)
- dezordinea va îndepărta cititorii
- dacă autorul nu se descurcă singur în realizarea posterului este
recomandabil să ceară ajutorul unui profesionist
- numele autorului –
se scrie cu caractere mai mici decât cele ale titlului (max. 20 mm)
- textul – se scrie
cu caracterede max 4 mm (24 pts).
- posterul trebuie să conţină sublinieri,
marcaje astfel încât să stârnească interesul celor care trec pe lângă
el.
- titlul va apărea plasat
la partea superioară a posterului.
- o scurtă introducere (3-5
propoziţii) va fi plasată în partea stângă, sus
- concluziile vor apărea
in partea dreaptă, in partea inferioară
- metodeleşi Rezultatele vor ocupa spaţiul rămas.
- spaţiul alocat titlului include: titlul lucrării, numele autorilora instituţională, numărul posterului.
Dacă audienţa va fi interesată, va analiza posterul şi va pune întrebări,
despre diverse detalii ştiinţifice. De asemenea se recomandă ca autorul
posterului să pregătească un text in
extenso (handouts) care
să conţină informaţia detaliată în legătură cu subiectul prezentat, pe care
să-l ofere participanţilor de specialitate similară, interesaţi de subiectul
posterului. Un poster nu se realizează folosind un text dactilografiat pe
câteva pagini, după care paginile sunt prinse cu ace cu gămălie pe suportul
destinat posterului! Este necesar ca autorul să aibă şi abilităţi creative
pentru a le organiza astefel încât posterul să reprezinte un tot bine
structurat. Nu se limitează varietatea ilustraţiilor care pot fi utilizate, a
culorilor, fotografiilor, graficelor, picturilor etc.
Reţineţi!
- Titlul este primul element care va atrage
audienţa!
-
Titlul trebuie să fie lizibil de la 3-6 m!
-
Dacă spaţiul permite, numele autorilor se scrie întreg pentru a facilita dialogul
cu cei interesaţi de poster!
-
Titlul ştiinţific al autorilor este arareori necesar a fi menţionat!
-
Pentru economisirea spaţiului, uneori este suficientă prezentarea denumirii
instituţiei, oraşul şi ţara fiind subînţelese (acolo unde este posibil)
-
Alinierea titlului se poate face la stînga sau centrat, în funcţie de spaţiul
disponibil!
- Alte elemente
legate de titlu pot fi găsite şi în ghidul manifestării ştiinţifice!
Fonturi pentru poster:
- Titlul trebuie scris într-o manieră agreabilă, pentru o audienţă
saturată de informaţii!Folositi un font simplu, uşor de citit! (san serifstyle, Helvetica (Mac) or
Arial (IBM))(96 pts.). Caracterele vor fi bold, scrise cu litere mari
(all-caps).
- Pentru numele autorilor caracterele vor fi bold şi pot fi scrisecu
litere mari pentru nume şi cu litere mici pentru prenume (72 pts.).
- Pentru afiliere
se folosesc caractere normale, litere
mici(Title case) (36-48
pts.).
Culorile:
- Se poate utiliza o culoare de fond pentru întreg posterul (tonuri
calde, de gri sau bleu)
- Culorile mai
intense se recomandă pentru chenare sau sublinieri
- Se pot folosi
pentru secţiunile posterului (Metode, Date, Interpretare –maxim 3)
fonduri diferit colorate, dar culorile trebuie să fie alese cu grijă, în tonuri
calde şi bine asortate, care să asigure unitatea posterului
Dacă se prezintă fotografii închise la culoare,
ele vor fi plasate pe un fond deschis (şi invers). Se recomandă:
- un fond neutru (gri) pentru a
pune în evidenţă culoarea din fotografii
- un fond alb
pentru a estompa culoarea din fotografii
Important!
- Imaginile care vorbesc de la
sine, cu minimum de text, trebuie utilizate preponderent în poster!
- Între elementele posterului se
lasă spaţii libere pentru a le diferenţia şi accentua!
- Materialul grafic trebuie să
fie vizibil de la cel puţin 2m!
- Se vor folosi doar 2 –3 culori!
Adesea, posterele
sunt expuse în săli cu lumină emisă de lămpi cu fluorescenţă: • dacă este
importantă culoarea exactă, realizatorul posterului va avea grijă s-o aleagă şi
să asigure redarea acesteia corect în lumină fluorescentă •se va avea în vedere
faptul că, în aceste condiţii de iluminare, unele nuanţe şi culori vor fi
intensificate (culorile saturate pot deveni stridente şi neplăcute).
Claritatea prezentării informaţiei se
asigură prin stabilirea unor secvenţe uşor de urmărit şi înţeles care implică:
- determinarea secvenţei logice
a materialului ce va fi prezentat
- organizarea materialului pe secţiuni (Metode, Date/Rezultate,
Implicaţii, Concluzii etc.)
- numerotarea secţiunilor (font Helvetica boldface, 36 -48 pts.) pentru a
indica logica acestora
- aranjarea materialului pe coloane
- posterul trebuie să conţină fotografii,
grafice, figuri, tabele care să ilustreze cât mai grăitor “povestea” studiului ştiinţific!
Introducerea trebuie să prezinte
cercetarea ştiinţifică succint şi să marcheze cu claritate scopul lucrării.
Secţiunea de descriere a părţii experimentale
va fi foarte scurtă (o propoziţie sau două vor fi suficiente pentru a
descrie modul de lucru).
Rezultatele vor
constitui partea principală a unui poster foarte bine întocmit. Cea mai mare
parte a spaţiului va fi folosit pentru ilustrarea
rezultatelor.
Secţiunea Discuţii
va fi scurtă.
Elementele ce se doresc a fi subliniate aici ar putea fi
introduse în Concluzii –în forma
unor propoziţii scurte, numerotate.
Referinţele
bibliografice vor fi în număr minim.
Textul din poster:
- Se recomandă să
fie scris la două rânduri, aliniat la stânga.
- Trebuie să poată
fi citit de la cel puţin 3 m!
- Titlurile
secţiunilor (Introducere, Metode etc.) se scriu cu caractere Helvetica,
Boldface de 36 pts.
- Textul suport
(introducerea, titlul figurilor etc.) se scriu cu caractere Helvetica, Boldface
(dacă este necesar) de 24 pts.
- Dacă este absolut necesară introducerea unui text explicativ (cât mai
succint posibil), acesta se va scrie cu fonturi de 18 pts.
- Concluziile pot fi scrise cu caractere mai mari (36 pts.)
- Se recomanda
utilizarea unui singur tip de font pentru tot posterul!
Intotdeauna există prea mult text într-un
poster! Nu uitaţi că posterele sunt prezentări vizuale! Textul va fi
doar suportul pentru materialul grafic! Priviţi posterul cu ochi critic: dacă
max. 20% este text, 40% grafică şi restul este spaţiu liber, aţi lucrat bine!
Dacă lucrurile nu stau aşa, reanalizaţi textul şi reduceţi cât se poate din
materialul scris! Utilizaţi cât mai
mult posibil diateza activă (active
voice)! Se poate demonstra
că... devine Datele demonstrează că.... It can be demonstrated that... becomes The data demonstratethat... Renunţaţi la orice repetiţie şi la referiri de tipul: “aşa cum se vede în Fig....” Îndepărtaţi
orice material străin de esenţa subiectului posterului!Utilizaţi cât mai mult
posibil diateza activă (active voice)!
De regulă, rezumatul lucrării prezentate se publică, aşa că nu mai este nevoie
să fie repetat în poster! O scurtă introducere este suficientă pentru
identificarea scopului studiului! Graficele şi figurile vor avea un
titlu explicativ şi, de regulă, nu este
necesar să mai fie numerotate! (Figure
1, Table 2etc.) Simplitatea este
cheia reuşitei unui poster! Materialul ştiinţific trebuie să fie foarte
bine organizat şi ordonat, concis, atractiv şi cu imagini. Un cititor obişnuit
trebuie să petreacă numai câteva minute în faţa unui poster ca să-l analizeze
şi să-i înţeleagă conţinutul
Ce trebuie
evitat.........
Marea majoritate a
posterelor nereuşite sunt consecinţa faptului că autorul doreşte să prezinte
prea multă informaţie. Blocuri uriaşe, de material scris, în special cu
caractere mici, nici nu vor fi citite, iar posterele astfel realizate vor fi
ignorate.
Nu este necesar să se scrie fraze întregi:
- fragmente de
propoziţiipot fi uşorînţelese;
- marcarea cu bullet-uri este eficientă.
Un
format de tipul întrebări – răspunsuri poate constitui o parte importantă a
posterului.
Transportul: rulat,
într-un cilindru de carton.
Dacă aţi realizat posterul în format electronic, nu
uitaţi: faceţi o copie (backup)!
Un poster reuşit din punctul de vedere al realizării grafice trebuie să fie în
primul rând valoros din punctul de vedere al conţinutului ştiinţific! Posterul
poate fi realizat pe pagini A4 (max. 15), dispuse în aranjament orizontal sau
vertical (citirea de sus în jos) – acesta din urmă fiind recomandată.
Un poster reuşit din punctul de vedere al
realizării grafice trebuie să fie, în primul rând, valoros din punctul de
vedere al conţinutului ştiinţific!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu